Biztosítási tanácsadó 2.0
...avagy hogy törnek előre a hangvezérelt asszisztensek a biztosítás területén is

Pár hónappal ezelőtt előadtam a Fintechradar konferencián, ahol az én blokkomban tartott előadást dr. Rung András, az Ergománia ügyvezetője, UX szakértő. András előadásában arról mesélt, hogy hogyan alakul át az, amit ma ügyfélélményről gondolunk, és míg én arra számítottam, hogy szebbnél szebb képernyőterveket, drótvázakat mutat, amik elengedhetetlen részei manapság a megfelelő webes működésnek, applikációknak, ő egy egészen új világot mutatott. A tengerentúlon, illetve tőlünk nyugatabbra már Európában is terjedőben vannak a hangvezérelt asszisztensek, amiket egyre többen és egyre több mindenre használnak. És igen, akár biztosítási ügyintézésre is. Na de ne szaladjunk ennyire előre, kezdjük az alapoknál.

alexa_2_1.png

Mik is azok a hangvezérelt asszisztensek, és mire jók? 

Pár évvel ezelőtt az Amazon beismerte, hogy kicsit megkésett okostelefon próbálkozása megbukott. Ezzel gyakorlatilag egyidőben egy egészen újszerű megoldást adott ki, és a Világ szerencsésebbik fele (ahol az Amazon jelen van) megismerkedhetett Alexával, az Amazon hangvezérelt asszisztensével, aki Siritől (az Apple telefonjain akkor már jelenlévő asszisztenstől) eltérően már nem egy okostelefonon futott, hanem egy önálló otthoni "okoshenger"-be költözött. Innentől sok helyen a nappali központi szereplőjévé vált, és egyre több mindenben elkezdte segíteni a családok mindennapjait. A siker a konkurenseket is meglepte, akiknek reagálniuk kellett rá, így előbb a Google lépett piacra saját Google Home asszisztensével, valamint tavaly év végén az Apple is bemutatta Homepod-ját, amit pont a napokban kezdtek el forgalmazni.

Kezdetben a szerepük sok háztartásban kimerült abban, hogy meg lehetett őket kérdezni arról, hogy milyen lesz az időjárás, vagy elindították a zenelejátszást (elvégre hangszóróról beszélünk, ezt el is várhatjuk tőlük). A hasznos funkciók tárháza azonban nem állt meg ennyiben. Ha például főzés közben elhasználjuk az élesztőt, és nyakig kulimászosan eszünkbe jut, hogy el ne felejtsünk venni egy újat, akkor elég csak szólni Alexának, hogy adja hozzá a bevásárló listához, ami szinkronizálható az okostelefonunkkal.

Ha valaki azonban igazán sci-fi filmben akarja érezni magát, akkor megteszi az asszisztenst okosotthon kiegészítői központi elemének, és innentől már egy "Jó reggelt Alexa" köszönésre bekapcsolhat a kávéfőző, felkapcsolhat a napszaknak megfelelő hangulatvilágítás, megszólalhat a reggeli rádióadás, és felhúzódhatnak a redőnyök, miközben Alexa elmondja milyen lesz az időjárás, és milyen ruhát érdemes aznapra felvenni. És ez nem a jövő... ez ma már elérhető.

Kik használják, és hogyan? 

Mióta meghallgattam Rung András előadását, nyitott szemmel járok a témában, és lépte-nyomon szembe találom magam vele. Itthon például észrevettem, hogy az 5 éves kislányom simán beszélget a tableten Sirivel, vagy a Youtube-on ő diktálja azt, hogy mit is akar nézni, mivel még nem tud gépelni. Élesben döbbentem rá, hogy igen, tényleg ez a jövő, mert rengeteg szituációban nagy segítség. 

Az látszik, hogy azok használják elsősorban, akik növelni akarják a hatékonyságukat, vagy le van foglalva a kezük, illetve az írástudatlanok, a gyerekek, valamint a rosszul látók részesítik igazán előnyben. 

Hol használják? Jellemzően a nappaliban és a konyhában.

chartoftheday_11364_smart_speaker_location_in_us_homes_n.jpg

És hogy jön ide a biztosítás?

A hangvezérelt asszisztensek úgy növelik a tudásukat, hogy a külsős fejlesztők ún. skilleket adhatnak hozzájuk. Ezeket nagyjából úgy kell elképzelni, mint a telefonra történő alkalmazás fejlesztéseket, azzal a különbséggel, hogy itt nem kell semmit letölteni az adott eszközre, hanem ha elkészül egy skill, az az Amazon/Google felhőjében fut (asszisztens függvényében). Elég jó terep ez tehát arra, hogy az innovatív vállalatok pillanatok alatt megjelenjenek egy csomó felhasználó konyhájában vagy nappalijában, mindössze annyival, hogy fejlesztenek saját skilleket (tudásokat)

chartoftheday_8304_alexa_skills_n.jpgAz Amazon Alexája rendkívül gyorsan okosodik, köszönhetően a rengeteg külsős fejlesztőnek, akik már több, mint 15 000 skill-t készítettek rá.

Ilyen tudásokat már több biztosító is fejlesztett az USA-ban. Sőt, nem csak biztosítók, hanem egyéb cégek is, akik biztosítás értékesítést, ügyintézést is végeznek. A felhasználóknak így lehetőségük van egyszerűen csak megkeresni a legközelebbi biztosító irodáját, tanácsadóját, illetve kérdéseket tehetnek fel Alexának a biztosítási feltételekkel, működéssel kapcsolatban. (pl. mire nyújt fedezetet, mire nem, milyen díja van, stb.) Ami viszont ennél fontosabb, megjelentek az első olyan skillek is, amik összetettebb folyamatokat kezelnek, mint például a kárbejelentés, vagy akár az üzletkötés.

Miért nagy lehetőség ez a biztosítók számára?

Elsősorban azt kell észrevenni, hogy a jelenlegi hangvezérelt asszisztens vásárlók ideális célcsoport a biztosítók számára. Ők azok, akik egyrészt olyan eszközt vásárolnak, ami nem épp olcsó, jelenleg inkább kényelmi funkciókat lát el, valamint nyitottak az újdonságokra. Ritka az, hogy egy-egy Amazon Echo (amin Alexa fut), vagy Google Home sokáig önmaga maradna, előbb-utóbb megjelennek az okosotthon egyes elemei is a háztartásban, hogy minél nagyobb kényelmet nyújtsanak az asszisztensek a mindennapokban. A kiegészítőknek köszönhetően viszont a biztosítók egyre inkább tisztább képet kaphatnak egy háztartás kockázatairól (például hogy milyen okos eszközök vannak otthon), valamint egyes elemek kármegelőző, kárenyhítő funkciót is betölthetnek (pl ajtónyitás érzékelők, kamerák jelennek meg a rendszerben, vagy például a csőtörést, szivárgást hamar jelző okos víznyomás érzékelő). Ezekre az elemekre építve akár személyreszabott ajánlatokat is adhat majd egy biztosító a hangvezérelt asszisztens segítségével.

És egy gondolat a megváltozó ügyfélélményről is: egy hangvezérelt asszisztens egy biztosítás megkötése során a rendelkezésre álló adatokat felhasználja, valamint kérdéseket tehet fel, illetve válaszol a kérdéseinkre. Gyakorlatilag ezáltal teljeskörű igényfelmérést végez. Ez utóbbi az, amit jelenleg egy személyes értékesítés során most is elvárunk. A hangvezérelt asszisztensek segítségével az online szerződéskötés személytelensége személyesebbé válik. Ennek köszönhetően olyanok is választhatják, akik például egy netes kötés során elvesznek a sok felület közt, vagy csak egyszerűen nem mozognak konfortosan az interneten. Egy Alexával folytatott csevej nem fog sokban különbözni egy ügyintézővel történő beszélgetéstől, amit akár az idősebb, online jelenlétben járatlanabb ügyfélkör is magabiztosan fog tudni használni, de a statisztikák szerint az Y és Z generáció jelenleg az, aki már most szívesen kérdez tőlük.

chartoftheday_9934_voice_enabled_digital_assistant_users_by_generation_n.jpg

Egy szerencséje azonban még van a magyar biztosítási értékesítőknek: jelenleg egyik asszisztens sem beszél magyarul. Az utóbbi időben a gépi nyelvtanulás területén erélt elért dinamikus fejlődésnek, valamint az új nyelvtanelméleteknek köszönhetően azonban előbb-utóbb ez sem lesz akadály. Török banknak például már van működő hangvezérelt asszisztense, és a török-magyar nyelvtan közt nincs óriás különbség.

Zárásul pedig nézzétek meg ezt a két statisztikát, amikből jól látható, hogy ezen a területen elég nagy robbanás zajlik. Szerintem nem érdemes sokáig várni a felkészüléssel.

chartoftheday_10692_emerging_tech_sales_in_the_us_n.jpgA becsült bevétel növekedése a virtuális asszisztenst futtató "okos hangszórók"-nál a legnagyobb

chartoftheday_5621_users_of_virtual_digital_assistants_n.jpgBecsült felhasználószám alakulása világszerte az elkövetkező években

A bejegyzés trackback címe:

https://insurtech.blog.hu/api/trackback/id/tr4013666278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Insurtech

A blogon a biztosítások, biztosítók jövőjével foglalkozom. Összegyűjtöm azokat a megoldásokat, amik meghatározhatják ennek a szektornak és a benne dolgozóknak a jövőbeli mindennapjait.

Friss topikok